U kunt op diverse terreinen gebruik maken van mijn expertise inzake opvoeding, onderwijs, gezond-heid, verkeer, emancipatie en diverse thema’s (gebieden of terreinen).
Met veel plezier geef ik al jarenlang adviezen, lezingen en trainingen over de ontwikkeling van en omgang met kinderen en jongeren. Hierbij ga ik vooral in op de eigen ontwikkeling van jongens: de rol, positie en perspec-tieven van opgroeiende jongens en jonge mannen zonder overigens het verschil met meisjes te overdrijven en steeds met open oog voor de belangen van meisjes, vrouwen en LHBTIQ-personen. Ieder kind of jongere is weer anders. De verschillen tussen jongens onderling en tussen meisjes onderling zijn soms groter, maar er zijn een aantal eigen aardigheden en ontwikkelingen bij jongens aanwijsbaar waar we beter op kunnen inspelen. Opvoeden blijft steeds weer uitvinden. ”Wat heeft dit kind van mij nodig?” (Of van iemand anders…).
,
Lezingen, workshops, conferenties
In-company-training & coaching van professionals en vrijwilligers
Individuele coaching
Visieontwikkeling, beleidsadvies en innovatie
Brainstorming & analyse van probleemsituaties
Mediaproducties
Programmaontwikkeling en Onderzoeksontwerp
Vaak gebruik ik de vorm waarbij ik twee workshops verzorg met een tussenperiode. Dit werkt vaak beter dan eenmalige lezingen of workshops waarbij na een enthousiast onthaal de praktijk toch vaak hetzelfde bleef. Het is belangrijk dat de beroepskrachten zich het verhaal eigen maken, hun eigen kennis er aan toevoegen, er zelf mee gaan experimenteren, leren van hun pogingen, zo zelf verder komen en zo niet afhankelijk blijven van externe input; er is immers geen sprake van een doos met tips en trucs.
In principe heb ik nu dan ook min of meer een ‘standaardaanbod’ bestaande uit 2 dagdelen (of avonden) met minimaal 3 á 4 weken er tussen, liever 5 á 6. Al zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden.
De eerste keer inventariseer ik met het team ervaringen en meningen, er volgt stevige informatieoverdracht (scholing) met afwisseling tussen overdracht, werken in kleinere groepen of tweetallen met gerichte opdrachten en discussie gevolgd door formulering van eigen aandachtspunten. Dan volgt een periode met zelf observeren en experimenteren, waarna tijdens een tweede bijeenkomst de resultaten worden verzameld, besproken en nadere informatie volgt. Ik blijf meestal even na voor nadere toelichting, persoonlijke gesprekken e.d. Dit wordt altijd erg op prijs gesteld. (zie verder op pagina’s onderwijs of opvoeding, kinderopvang en bso)
variërend van een enkele lezing en/of workshop voor leraren of ouders tot advies en coaching voor een team of hele school. Het programma draait in essentie om het goed inspelen op de (sekse- en gender-)verschillen bij uw leerlingen en de rol van mannelijke en vrouwe-lijke beroepskrachten. Natuurlijk is iedere training op maat. Centraal staat het eigen lerend vermogen van de mensen en organisaties waarvoor ik optreed. Als u tevoren specifieke aandachtspunten heeft zal ik daar naar vermogen aandacht aan besteden. Zo u wilt kan ik u referenties geven.
Sinds eind jaren ’70 doe ik onderzoek naar de ontwikkeling van jongens en hoe daar constructief op in te gaan. Hierover schreef ik boeken & artikelen en ik geef coaching, adviezen, lezingen en trainingen over deze thematiek in binnen- en buitenland. Soms alleen, soms met inschakeling van mijn inmiddels uitgebreide netwerk. Ik concentreer mij op die taken waarin mijn kwalitei-ten tot hun recht komen. Ik werk graag samen met anderen, soms grotere bureaus of organisaties die over meer mogelijk-heden voor implementatie beschikken. Ik stem steeds af op de reeds aanwezige kwaliteiten en ervaringen in organisaties.
Mijn prijzen zijn gematigd; het is voor mij voldoende als ik hiervan redelijk kan leven en studeren en tegelijk mijn werk toegankelijk kan maken voor diegenen die er verder mee willen en kunnen gaan. Veel tijd besteed ik aan studie, netwerken, media, overleg, overdracht van mijn knowhow via een masterclass, het Platform Jongens in Balans, Emancipator, nationale en internationale netwerken, een expertisecentrum, en al wat er zoal komt kijken om het constructief werken met jongens en jonge mannen onder de aandacht te brengen.
Na overleg kan ik een offerte op maat uitbrengen. Als kleine ondernemer kan ik vrij van BTW offreren en ik sta ingeschreven als docent bij het CRKBO-Centraal Register Kort Beroepsonder-steunend Onderwijs). Reiskosten worden apart berekend (OV of 0,31 per km).
In de regel maak ik een PowerPoint voor iedere lezing of work-shop. Vlak tevoren of achteraf kan ik deze in hand-out vorm als Pdf toesturen (dit is in de prijs inbegrepen). Tenzij anders overeengekomen zorgt de opdrachtgever zelf voor vermenigvul-diging of doorsturen in Pdf-vorm. Deze PowerPoints zijn uitsluitend bedoeld voor de deelnemers (PowerPoints zijn vaak zeer beknopt, ongenuanceerd en leiden zonder toelichting tot misverstanden).